Thema Geld | Verleden (1)

21 april 2022

deel 1: Verleden | 21 april in De Zandweg, De Meern

Mariska trapte de avond af met de mededelingen van het bestuur en stond even stil bij de moeilijke persoonlijke omstandigheden van Joke, onze voorzitter. Extra fijn dat ze er toch was.

Daarna leidde Maud ons thema voor deze en de komende twee bijeenkomsten heel flitsend in met een vraag die het verleden goed weergeeft, nl.: Hoeveel geld heb je bij je? Heeft iemand vandaag de dag überhaupt nog cashgeld bij zich? Ik had geen idee of en hoeveel er dan in mijn portemonnee zat.
Iconisch was de inleiding door Diane met haar magazine Torpedo. Een echte onderneemster in de dop!

Daarna gaan we in groepjes met de stellingen verder.
NB: Verder kan ik alleen verslag doen van mijn groepje.
In ons groepje kwamen we steeds niet verder dan de eerste stelling. Die gaf al zoveel gespreksstof dat we niet aan de andere toekwamen.
Sommige stellingen werden te baud gevonden; iedereen was het daar ‘vanzelfsprekend’ mee eens of oneens. Maar daar raakten we dan toch over in gesprek. Ter bevestiging, zeg maar.

Samenvattend was het bijzonder om de verhalen te horen over ieders verleden als antwoord op de vraag hoe er vroeger in het gezin tegen geld aangekeken werd en hoe er mee omgegaan werd. En of dat nog effect had in het heden?
Al pratend over de stellingen realiseerden we ons dat Geld veel meer in ons leven verweven is dan we hadden gedacht.
En dat geld zo veelomvattend is dat je niet snel uitgepraat raakt over dit thema.
Dat gaan we dan ook weer de 18e doen!

Narda Delhaas